Vraag en antwoord

Algemeen
Voor welke bedrijven is de Webtool geschikt?

De webtool is geschikt voor elk type bedrijf binnen elke sector. Of u nu opdrachtgever bent of opdrachtnemer, aannemer, ingenieur of leverancier, iedereen kan de interne evaluatie van de veiligheidscultuur uitvoeren.

Hoe werkt de taalinstelling?

De Webtool is in drie talen beschikbaar: Nederlands, Engels en Duits. De SAQ’s zijn ook in het Frans en Noors beschikbaar. U kunt op elk moment switchen van taal via het vlaggetje rechts boven de pagina.

Bij het aanmaken van een vragenlijst kunt u een standaardtaal instellen. De respondenten krijgen dan standaard de vragenlijst in de gekozen taal te zien. Maar ook zij kunnen via het vlaggetje de taal wijzigen.

Hoe zet ik mijn proefabonnement om naar een betaald abonnement?

Wanneer u bent ingelogd kunt u via Mijn omgeving naar de pagina Mijn account gaan. Bij de gegevens van uw abonnement staat een link Abonnement omzetten. U kunt vervolgens een betaald abonnement kiezen.

Wanneer uw proefabonnement is verlopen krijgt u een melding met inloggen. Via deze melding kunt u ook uw abonnement omzetten. Mocht dit niet lukken neem dan contact met ons op via klantenservice@nen.nl.

Mijn (proef)abonnement is verlopen. Zijn mijn aangemaakte vragenlijsten en resultaten verwijderd?

Nee. Wanneer u uw abonnement omzet naar een betaald abonnement kunt u alle informatie weer bekijken.

Voor welke bedrijven is de Webtool geschikt?

De webtool is geschikt voor elk type bedrijf binnen elke sector. Of u nu opdrachtgever bent of opdrachtnemer, aannemer, ingenieur of leverancier, iedereen kan de interne evaluatie van de veiligheidscultuur uitvoeren.

Wat is het verschil tussen de SAQ Compact en SAQ Extended?

SAQ Compact is een korte, eenvoudige vragenlijst die geschikt is voor alle medewerkers in een organisatie. Deze vragenlijst leent zich vooral voor een zelfevaluatie om een algemeen beeld van de veiligheidscultuur in een organisatie te krijgen of om een audit voor te bereiden. U kunt het zien als een soort quickscan van de organisatie. Deze SAQ geeft geen trede af, maar laat alleen zien waar de organisatie per thema staat.

SAQ Extended is een uitgebreide vragenlijst die een gedetailleerd beeld geeft van de veiligheidscultuur in een organisatie. Deze SAQ kent een scoreberekening met een trede-indicatie. U start een SAQ Extended op een gewenste trede. U beantwoordt alleen de relevante vragen voor die (en onderliggende) treden. Na het aanmaken van de vragenlijst is het uds ook niet meer mogelijk om van doeltrede te wisselen.

Waar vind ik de rekentool?

De rekentool is beschikbaar bij het aanmaken van een nieuwe vragenlijst. De rekentool is voor zowel de SAQ Extended als de SAQ Compact verplicht om in te vullen. 

Respondenten hebben geen emailadres - hoe los ik dit op?

*Let op: gebruik de onderstaande methode alleen als respondenten geen emailadres hebben!

De Webtool Safety Culture Ladder maakt gebruik van een enquête-methodiek waarbij een emailadres verplicht is om de vragenlijst te kunnen versturen naar de respondent(en). 
Het is mogelijk om de vragenlijst te versturen naar respondenten die geen emailadres hebben. Dit vergt een aantal stappen: 

De respondent:

  •  De respondenten dient toegang te hebben (krijgen) tot het internet (via een computer of mobile device (tablet/smartphone)). 

De bedrijfsbeheerder:

  • Stap 1 - Maak de respondent(en) aan op de gebruikelijk wijze.
  • Stap 2 - Voer een 'fake'-emailadres in het format voornaam+achternaam@bedrijfsnaam.nl
  • Stap 3 - Het versturen van de uitnodiging(en) en de herrinnering(en) is door het 'fake'-emailadres niet mogelijk. Gebruik de kopieerknop van de betreffende respondent om de persoonlijke link te kopieren. 
  • Stap 4 - Deel de persoonlijke link en plak deze in een browser. 
  • Stap 5 - De respondent kan de vragenlijst op de gebruikelijke wijze invullen.
     

Verstuurde uitnodigingen komen in onze spambox terecht - wat kan ik doen?

Helaas kunnen wij niet voorkomen dat de uitnodigingen in uw spambox terecht komen. De uitnodigingen worden vanuit een 'no-reply@safetycultureladder.nl' email verstuurd en wordt hoogstwaarschijnlijk geweigerd door uw spamfilter. Uw IT afdeling/organisatie kan zorgen dat dit emailadres wordt geaccepteerd. 

Hoe gaat NEN om met onze gegevens in de webtool?

NEN werkt samen met IT leveranciers om webtools te ontwikkelen. De developmentpartij die de Webtool SCL mede heeft ontwikkeld beschikt over een actueel geldige ISO/IEC 27001:2013 certificering waarvan het toepassingsgebied zich uitstrekt tot de ontwikkeling en het beheer van websites en webapplicaties zoals de Webtool Safety Culture Ladder.

Op grond van een verwerkersovereenkomst ex artikel 28 lid 3 Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en artikel 32 AVG, is de developmentpartij gehouden passende technische en organisatorische maatregelen te treffen om een op het risico afgestemd beveiligingsniveau te waarborgen.

Mocht u nauwkeurige gegevens wensen dan kunt u deze opvragen via klantenservice@nen.nl.

Hoe voeg ik een vestiging toe?

Hoe voeg ik een vestiging toe?

Vestigingen kunt u aanmaken via de respondenten. Als u een respondent toevoegt kun je een bestaande vestiging kiezen of meteen een nieuwe aanmaken. Dit kan ook direct vanuit de import module voor respondenten. Let op spel de vestiging wel altijd hetzelfde. Maas-Vlakte en Maasvlakte zijn twee verschillende vestigingen.

Waar zijn de labels voor bedoeld bij respondenten?

Met het veld "Labels" kunt u nog meer details toevoegen aan uw respondenten om zodoende de resultaten op te kunnen filteren. Zo zijn er bedrijven die willen weten op welk onderricht niveau de verschillen ontstaan. (Men spreekt in de elektrotechniek over VOP, VP etc.) Of voeg labels toe op basis van type project, of ander type werkzaamheden die u niet in de standaard filters kwijt kunt. Alles wat u kan helpen om gericht de cultuur te begrijpen en te verbeteren, op gedetailleerder niveau, met behoud van anonimiteit.

Welk functieniveau moet worden gebruikt voor stafmedewerkers, management of uitvoerend?

Het gaat om de aard van de werkzaamheden. Als stafmedewerkers taken uitvoeren ipv bijv begeleiden, controleren en beleidszaken bepalen, dan past de vraag voor "uitvoerend" beter bij ze.
Wellicht helpt het u om de vragen te bekijken en op die manier te beoordelen wie u welke vraag wilt aanbieden. Doe dit door even een vragenlijst aan te maken. Nog voordat u respondenten hoeft toe te voegen ziet u rechts op het scherm een knop "Vragenlijst bekijken" met een oog icoon ervoor. Daar ziet u alle vragen per thema, met erachter een label "management" of "uitvoerend".

Hoe wordt de anonimiteit gewaarborgd van de respondenten?

De antwoorden van de respondenten zijn anoniem. Wie welk antwoord geselcteerd heeft kun je dus niet zien. Ook een beheerder kan dit niet zien.

Om te zorgen dat ook met filtering geen resultaten te herleiden zijn naar naar individuen, worden resultaten alleen getoond als er minstens 3 respondenten in de resultaten zitten. Dus op basis van bijvoorbeeld 1 managementlid of 2 medewerkers op een afdeling kun je geen resultaten tonen.

Hoe werkt de voor en achternaam van respondenten?

Handmatig respondenten toevoegen

Als je een respondent met de hand toevoegt is het niet mogelijk de persoonsgegevens in te vullen. De respondent kan zelf wel de persoonsgegevens aanvullen aldan bewerken.

Met import respondenten toevoegen

Als je een respondent via de import toevoegt kun je persoonsgegevens meteen invullen.

Met import respondenten aanvullen

Als je een respondent via de import toevoegt kun je persoonsgegevens aanvullen. 

Lees ook: Hoe voeg ik veel respondenten toe of aan? (Import)

Hoe voeg ik veel respondenten toe of aan? (Import)

Hoe voeg ik veel respondenten toe? (of aan)

Gebruik hiervoor de import module voor respondenten  Naast de knop respondenten kunt u de default excel exporteren en deze aanvullen met uw eigen medewerkers. Verwijder de voorbeeld medewerkers uit de excel en importeer de excel weer.

Controleer de import en configureer de velden. Dit vindt u onder: Velden configureren voor XX rij(en)

Wat gebeurt er als ik medewerkers importeer die al bestaan?

Velden die voorheen leeg waren worden aangevuld. Dus mocht de respondent alleen zijn toegevoegd met een emailadres en in de import staan ook voore en achternaam dan wordt dit aangevuld. Er wordt echter niets overschreven.

Vragenlijst
Hoe maak en verstuur ik een nieuwe vragenlijst?

Log eerst in op de Webtool. Klik vervolgens rechtsboven op uw naam om naar Mijn omgeving te gaan.

  1. Via Mijn respondenten kunt u uw collega's toevoegen die u een vragenlijst wilt sturen
  2. Vervolgens kunt u via Mijn vragenlijsten een nieuwe vragenlijst aanmaken
  3. Wanneer u deze opslaat kunt u de toegevoegde respondenten selecteren en een uitnodiging sturen
  4. Maak bij voorkeur 1 vragenlijst voor uw organisatie. Oftewel voor alle medewerkers, afdelingen, in- of extern, management of uitvoerend. De resultaten kunt u na afloop filteren.
  5. Let op de resultaten worden pas getoond vanaf 3 ingevulde vragenlijsten per functieniveau.

Wanneer u ingelogd bent kunt u ook deze tour volgen. We nemen u dan mee in de werking van de tool.

Ik wil als bedrijfsbeheerder ook de vragenlijst invullen. Hoe doe ik dat?

Ga naar de vragenlijst die u zelf wilt invullen. KIik op + Respondent. U komt vervolgens in de lijst met alle respondenten van uw organisatie. Hier staat ook uw eigen e-mailadres tussen. Selecteer uw e-mailadres en klik onderaan op Selectie toevoegen. In het overzicht van de respondenten die gekoppeld zijn aan de vragenlijst kunt u nu uw persoonlijke link kopieren via het "schakel icoontje". 

Is de rekenhulp voor het aantal respondenten verplicht of kan ik hiervan afwijken?

U mag altijd méér respondenten uitnodigen dan de rekenhulp voorstelt. Het wordt juist aangeraden om meer respondenten uit te nodigen om een zo breed mogelijke afspiegeling van uw organisatie te betrekken.  De rekenhulp vindt u bij het aanmaken van een nieuwe vragenlijst. Deze geeft een indicatie van het minimaal aantal respondenten dat nodig is volgens de norm. Wanneer u wordt gecertificeerd, bepaalt de auditor het aantal personen dat wordt geïnterviewd.

De rekenhulp is voor de SAQ Extended niet verplicht.

Voor de SAQ Compact is de rekenhulp wel verplicht, doordat deze vragenlijst verplicht is bij de auditvorm Approved Self Assessment. De auditoren kunnen zo toetsen of de SAQ op de juiste manier gebruikt en ingezet is. Meer respondenten mag altijd, minder niet.

Kan ik een verwijderde vragenlijst weer terugzetten?

Nee, dat is niet mogelijk.

Krijgen de verschillende functieniveaus (uitvoerend/management) ook andere vragen?

Bij de SAQ Compact zijn de vragen gesplitst naar type medewerker. Er zijn 12 vragen voor operationele medewerkers. Er zijn 28 vragen voor management/directie.

Ontvangen de toegevoegde respondenten automatisch een uitnodiging om de vragenlijst in te vullen?

Nee, dit moet u handmatig doen. Ga naar de vragenlijst en klik de respondenten aan die u wilt uitnodigen. Klik onderaan op de button Uitnodiging versturen. Vervolgens kunt u de mail aanpassen en versturen.

Sommige werknemers binnen mijn bedrijf hebben moeite met het invullen van de vragenlijst. Hoe kan ik de vragen voorzien van een toelichting?

Indien medewerkers moeite hebben met de vragen kunt u kort toelichten wat er bedoeld wordt. Ga hiervoor naar de vragenlijst en klik rechts op Bekijk de vragenlijst. Via de button Toelichting  kunt u per vraag iets invullen. Geef hierbij wat voorbeelden die zij herkennen.

U kunt natuurlijk ook de vragen eerst individueel invullen en daarna met elkaar bespreken. Bijvoorbeeld door samen een workshop te organiseren of er met meerdere disciplines vanuit het bedrijf een gesprek over te voeren. Door zulke sessies te houden, komen medewerkers met rijkere beelden terug. En dit versterkt het veiligheidsbewustzijn.

Waar kan ik de puntentelling per antwoord bekijken?

Voor de SAQ Compact is de puntentelling als volgt:

  • Er wordt niet gewerkt met punten, maar met percentages van meest gekozen antwoord. Zo ziet men snel welk deel van het totaal aantal respondenten een bepaalde stelling heeft gekozen.
  • Het antwoord “Niet van toepassing” wordt niet meegeteld in de score.

De puntentelling voor de SAQ Extended kunt u vinden in het certificatieschema van de Safety Culture Ladder. De puntentelling verschilt per gegeven antwoord.

  • Met het antwoord "Weet ik niet" scoort u 0 punten.

    Wanneer kies ik voor de SCL 2.0 of SCL 2016 (SAQ Compact of de SAQ Extended)?


     

    De volgende tabel geeft aan wat de verschillen zijn tussen SAQ Compact en SAQ Extended. Deze tabel helpt u te kiezen tussen de twee vragenlijsten.

    SCL 2.0 SCL 2016
    Auditvorm SAQ SCL 2.0

    Bevat 40 vragen, waarvan 20 voor operationeel personeel en 20 voor management/directie.

    SAQ Compact (SCL 2016)

    Bevat 12 vragen voor operationeel personeel, 28 vragen voor management/directie.

    SAQ Extended (SCL 2016)
    Uitgebreide versie. Vragenselectie op basis van de geselecteerde trede.
    Bevat 233 vragen op de hoogste trede.
    Approved Self Assessment Deze versie moet u gebruiken bij de Approved Self Assessment. Deze versie moet u gebruiken bij de Approved Self Assessment. Deze versie mag niet gebruikt worden bij de Approved Self Assessment.
    SCL Light Deze versie moet u gebruiken bij de SCL Light Deze versie moet u gebruiken bij de SCL Light. Deze versie mag u in combinatie met SAQ Compact (SCL 2016) gebruiken bij de SCL Light.
    SCL Deze versie mag u gebruiken bij de SCL. Deze versie mag u gebruiken bij de SCL. Deze versie mag u gebruiken bij de SCL.
    SCL Original Deze versie mag u gebruiken bij de SCL. Deze versie mag u gebruiken bij de SCL Original. Deze versie mag u gebruiken bij de SCL Original.
    Respondenten krijgen de melding dat de deadline is verlopen. Hoe zet ik de vragenlijst weer open?

    Ga naar de desbetreffende vragenlijst. Klik vervolgens naast de titel van de vragenlijst op Bewerken . Vul bij Uiterste reactiedatum een datum in de toekomst in. Wanneer u deze opslaat dan wordt de vragenlijst weer opengesteld voor respondenten.

    Ik kan geen respondenten importeren, hoe los ik dit op?

    Om respondenten te importeren moet uw importbestand voldoen aan de onderstaande voorwaarden.
     

    • Het bestand is in het formaat Excel (.xlsx of .xls) of CSV (.csv of .txt)
    • Het bestand bevat minimaal de volgende kolommen:
      • Achternaam
      • E-mailadres (let op: zonder spaties!)
      • Functieniveau bevat de waarden operations of management (zonder hoofdletter).
      • Vestiging wanneer uw bedrijf maar één vestiging heeft, kunt u hier bijvoorbeeld 'hoofdkantoor' invullen.
      • Afdeling

    De meest gemaakte fouten tijdens het importeren zijn op basis van de onderstaande velden:

    • Emailadres: controleer op spaties achter het emailadres, deze mogen niet voorkomen.
    • Functieniveau: mag alleen operations of management bevatten, (zonder hoofdletters).
    Moeten parttimers ook de vragenlijst invullen?

    U moet ook parttimers meenemen in uw onderzoek. Het uitgangspunt is: een persoon die slechts een uur per week bij uw organisatie werkt kan ook in een gevaarlijke/ongezonde situatie terecht komen of veroorzaken. Uw veiligheidscultuur is ook van invloed op hen, en door hen.

    Hoe bepaal ik voor welke trede ik de vragenlijst ga invullen?

    In de SAQ Compact worden vragen gesteld over de verschillende treden. Dit houdt in dat u vooraf niet hoeft te bepalen voor welke trede u de vragenlijst in gaat vullen. De uitkomst van de lijst geeft inzicht met welke thema's u aan de slag moet om een stap verder te komen ten aanzien van gedrag en cultuur.

    Voor de SAQ Extended is het wel vereist dat u vooraf kiest voor welke trede u de vragenlijst gaat invullen. De uitkomst van de lijst geeft een indicatie over die specifieke trede.

    Analyseren
    Hoe kan mijn collega ook vragenlijsten versturen of de resultaten bekijken?

    Ga naar uw Mijn omgeving en klik op Mijn organisatie. Aan de linkerkant staat een menu met daarin Gebruikers beheren. Hier kunt u een collega toevoegen en de rol van bedrijfsbeheerder geven. Uw collega heeft dan dezelfde rechten als u en kan dus vragenlijsten bewerken, bekijken en versturen.

    Kan ik de resultaten groeperen of filteren?

    Ja, u kunt de resultaten analyseren op functieniveau (management of uitvoerend), vestiging, afdeling en label. Labels kunt u ook achteraf toevoegen. De gegeven antwoorden zijn anoniem.

    Waar kan ik de ingevulde toelichtingen van de respondenten vinden?

    De gegeven toelichtingen zijn opgenomen in het PDFbestand. Dit PDF bestand kunt u downloaden via uw vragenlijst.

    Waar kan ik de resultaten downloaden/exporteren?

    Op de pagina van uw vragenlijst kunt u 2 type bestanden downloaden;

    • een PDF: deze bevat de resultatentabel die gebruikt kan worden voor het Online dossier (incl toelichtingen)
    • een Excel bestand: een overzicht van alle gegeven antwoorden (geanonimiseerd) voor het bekijken van de door respondenten gegeven antwoorden (excl toelichtingen)

    Labels (achteraf) toevoegen

    Met labels kunt u de resultaten analyseren. Mocht u bij de analyse merken dat u de labels mist kunt u deze alsnog toevoegen.

    Het makkelijkste is dit via de export te doen.

    Ga naar respondenten :https://www.webtoolscl.nl/mijn-omgeving/respondenten

    Rechtsboven klikt u op export https://www.webtoolscl.nl/mijn-omgeving/respondenten/exporteren

    Hiermee genereert u een bestand wat u in een ander programma (b.v. Excel) kunt openen.

    In de kolom labels kunt u per respondent de labels toevoegen. 

    Als een respondent meer dan 1 label heeft kunt u deze met komma's scheiden; label1, label2, label3

    Certificeren
    Ik heb de zelfbeoordeling afgerond en wil mijn organisatie graag laten certificeren. Hoe regel ik dat?

    Neem contact op met een certificerende instelling die aangesloten is bij de SCL. Wacht hier niet te lang mee omdat certificerende instellingen volle agenda's hebben!

    De auditor kan niet meer inloggen op de webtool, hoe kan dit?

    Auditoren krijgen maximaal één jaar toegang tot een online dossier, ivm bescherming van gegevens. Een audit(cyclus) heeft altijd maar betrekking op 1 jaar. Kan een auditor niet meer inloggen als lezer van het online dossier? Dan moet de auditor toestemming verlengd worden. Dit doet de beheerder van de account (het te certificeren bedrijf).

    Als extra reminder zal NEN een alert instellen naar de lezer en de beheerder dat de toegang bijna verloopt en men deze, indien wenselijk, moeten verlengen

    Actieplan
    Waar vind ik de GAP analyse?

    Als je een actieplan maakt wordt de GAP analyse ook meteen gemaakt. Hier hoef je dus niets extra's voor te doen. Deze vind je in het Actieplan.

    De GAP is het verschil tussen de behaalde trede en de ambitietrede.

    Wat is een Actieplan?

    Een actieplan is een middel om het gat tussen de gerealiseerde trede en de ambitietrede om te zetten in uitvoerbare acties. Hier kunt u al mee beginnen voordat de deadline van de vragenlijst is verlopen.

    Wat heb ik nodig voor een Actieplan?
    1. Een SAQ (SCL2.0) (nieuw sinds dec. 2023) vragenlijst,

    2. deze vragenlijst dient minstens door 1 persoon ingevuld te zijn.

    3. de vragenlijst is ook afgerond, m.a.w. de deadline is verstreken.

    De vragenlijsten Extended en Compact (zonder toevoeging) voldoen niet.

    Hoe en waarom voeg ik een actie toe?

    Per vraag  wordt getoond wat de huidige trede is en wat de ambitietrede is.
    Als de huidige trede lager is dan de ambitie trede, betekent dit dat het bedrijf nog niet op het niveau is waar het wil zijn. Dit kun je per vraag zien.

    Vanuit de antwoorden blijkt dat je op trede 2 bent, maar je wil naar 3 (of hoger)

    Dan kun je per vraag een actie toevogen waarin je aangeeft wat je gaat doen om dit te verbeteren, wie het gaat coördineren en wanneer het af is.

    SAQ
    Wat is de SAQ (SCL2.0)

    In december 2023 is de nieuwe vragenlijst SAQ (SCL2.0) toegevoegd. Deze zal op termijn alle andere vragenlijsten gaan vervangen.

    Lees hier een samenvatting van de verschillen en bijhorende procedures. https://www.webtoolscl.nl/self-assessment-questionnaire-saq

    Wil je nog meer weten; https://safetycultureladder.com/

    SAQ Compact: de scores, GAP analyse en Actieplan

    (let op: de SAQ Compact hoort bij schema SCL 1.0. Voor de SCL 2.0 dient u de SAQ SCL 2.0 te gebruiken)

    Hoe vul je de SAQ compact vragenlijst in?

    Begin met het vaststellen van het aantal medewerkers. Hierbij ga je uit van het totaal aantal werkzame personen, dit betekent eigen personeel en ingeleend en/of ingehuurd personeel  (zoals ZZP-ers). De rekenhulp geeft een indicatie van het aantal respondenten dat nodig is voor een representatief beeld. Voor de SAQ compact is de rekenhulp verplicht.

    Zo worden de scores berekend en weergegeven

    De resultaten geven weer welke antwoorden (stellingen) de medewerker het meest herkent. De percentages geven het "meest geselecteerde antwoord" aan. Bij een vraag waar meerdere antwoorden mogelijk zijn, wordt het antwoord wat past bij de hoogste trede geteld. De grijs gekleurde vakjes in de resultaten geven per thema aan welke trede men het meest herkent. Klik op een thema om de percentages per vraag te kunnen zien en optionele opmerkingen. De antwoorden die niet van toepassing zijn, worden niet meegerekend.

    Hoe moet ik de scores interpreteren

    Er zijn twee resultatenoverzichten te bekijken: die voor operationele medewerkers, die voor management/directie. Beiden zijn even belangrijk. Omdat voor beide doelgroepen niet 1-op-1 dezelfde vragen worden gesteld worden de resultaten gescheiden weergegeven. Bij de filterinstellingen in de resultaten selecteer je van welke doelgroep je de resultaten wilt zien. In de vragenlijst staan bij elk thema vijf beschrijvingen die passen bij de cultuur, houding en gedrag van trede 1, 2, 3, 4 of 5. Als medewerkers zich bijvoorbeeld bij het thema ‘Werkplekveiligheid’ het meest kunnen vinden in de beschrijving die hoort bij trede 4, dan staat hier het hoogste percentage. De hoogste percentages geven een idee over het trede niveau per thema binnen uw organisatie. De uitkomsten in de SAQ compact zijn bedoeld om inzicht te geven in hoe medewerkers bepaalde veiligheidsaspecten ervaren en niet om een specifieke trede indicatie te geven als totaaloverzicht. Het doel is om met elkaar het gesprek te voeren over de uitkomsten en de verbeterpunten te identificeren: wat gaat goed, wat willen we met elkaar verbeteren? Hoe komt het dat door verschillende medewerkers een andere antwoord gegeven is? Doen we wat we met elkaar hebben afgesproken?

    Het opstellen van de GAP-analyse en het ACTIE plan

    Bij de GAP-analyse maak je een vergelijking tussen de bestaande en gewenste situatie. Dit doe je op basis van de uitkomsten van de vragenlijst waarbij je de verschillende thema’s met elkaar bespreekt. De gewenste situatie kan zijn dat je wilt toe werken naar een hogere trede maar kan ook inhouden dat binnen een bepaalde trede nog het een en ander te verbeteren is. De uitkomsten zijn vooral bedoeld om te ontdekken hoe veilig en gezond de organisatie is en aan welke thema’s je nog kunt werken om de veiligheid te verbeteren.

    Op basis van de GAP-analyse stel je een actieplan op. Hierin beschrijf je welke acties er concreet worden uitgevoerd om aan de slag te gaan met de verbeterpunten.

    Moet ik om te voldoen aan ViA bij het opstellen van de GAP-analyse alleen kijken naar de behaalde scores op trede 2?

    Neen, het is de bedoeling dat je kijkt naar de uitkomsten van alle thema’s en met elkaar bepaalt waarmee je aan de slag gaat. Een certificerende instelling controleert of de zelfevaluatie op de juiste wijze is uitgevoerd en of de GAP-analyse en het actieplan op een goede manier zijn opgesteld. Als dit het geval is wordt een verklaring afgegeven zonder trede indicatie. ViA waardeert deze verklaring als een trede 2 indicatie omdat de organisatie laat zien dat zij goede acties neemt om met veiligheid aan de slag te gaan.

    Actieplan (en GAP analyse) ook via deze SCL-Webtool

    In het SCL handboek zijn een aantal algemene eisen opgenomen waaraan de GAP-analyse en het actieplan moeten voldoen. Er zijn geen vaste formats beschikbaar voor de GAP-analyse en het actieplan omdat de vorm (hoe dit gebeurt) van minder belang is. De nadruk moet liggen op open en eerlijke gesprekken om een gemeenschappelijk beeld te krijgen van wat men wil bereiken op het gebied van houding en gedrag. Dit kun nu ook via deze SCLE-Webtool.

    Ondersteuning nodig?

    Op onze site (www.safetycultureladder.com) vindt u een lijst met SCL-kennispartners die hulp kunnen bieden.

    Hoe wordt de score berekend voor de SAQ Compact?

    (let op: de SAQ Compact hoort bij schema SCL 1.0. Voor de SCL 2.0 dient u de SAQ SCL 2.0 te gebruiken)

    SAQ Compact vertaalt de ingevulde vragen naar een score in het volwassenheidsmodel van de Safety Culture Ladder: de resultaten worden weergegeven per thema en per trede. De percentages laten zien welke antwoorden (stellingen) de medewerker het meest herkent en geven dus het "meest geselecteerde antwoord" aan. Bij een vraag waar meerdere antwoorden mogelijk zijn, wordt het antwoord wat past bij de hoogste trede geteld. De grijs gekleurde vakjes in de resultaten geven per thema aan welke trede men het meest herkent. De antwoorden die niet van toepassing zijn, worden niet meegerekend.

    Interpretatie van de score:
    De percentages laten het meest geselecteerde antwoord zien en bijbehorende trede. De vragen zijn dusdanig geformuleerd, dat men uitsluitend 1 stelling kan/mag herkennen. Als medewerkers zich bijvoorbeeld bij het thema ‘Werkplekveiligheid’ het meest kunnen vinden in de beschrijving die hoort bij trede 4, dan is dat de trede indicatie. Scores zijn hier niet cumulatief, dus men hoeft niet op trede 2 en trede 3 100% te halen, alvorens men trede 4 kan halen. Het gaat hier uitsluitend om de meest herkende stelling.

    Bedenk dat het niet alleen gaat om de trede. De uitkomsten zijn vooral bedoeld om te ontdekken hoe veilig en gezond de organisatie is en aan welke thema’s nog kan worden gewerkt binnen de organisatie om de veiligheid te verbeteren. Zo kunnen de uitkomsten van SAQ Compact worden gebruikt om een GAP-analyse op te stellen. Ook kunnen de uitkomsten worden gebruikt als gespreksonderwerp. Daarbij kan desgewenst nog een afsluitende groepsinvulling wordt gemaakt.
    Door de SAQ Compact periodiek te gebruiken kunt u bijhouden wat de voortgang is en welke acties zijn ondernomen.

    Uit hoeveel vragen bestaat de SAQ Compact?

    (let op: de SAQ Compact hoort bij schema SCL 1.0. Voor de SCL 2.0 dient u de SAQ SCL 2.0 te gebruiken)

    Bij de SAQ Compact zijn de vragen gesplitst naar type medewerker. Er zijn 12 vragen voor operationele medewerkers. Er zijn 28 vragen voor management/directie.

    Uit welke vragen bestaat de SAQ Compact?

    (let op: de SAQ Compact hoort bij schema SCL 1.0. Voor de SCL 2.0 dient u de SAQ SCL 2.0 te gebruiken)

    SAQ Compact bestaat uit 18 thema’s die overeenkomen met de bedrijfskarakteristieken uit de SCL. Voor elk thema zijn beschrijvingen geformuleerd die passen bij de treden van de SCL. Respondenten geven aan in welke beschrijving zij zichzelf of het bedrijf het meeste herkennen. Voor bepaalde thema's is zowel voor operationeel personeel als voor management/directie een bijpassende vraag te stellen. Sommige thema's zijn echter alleen te benaderen door één van de doelgroepen. Zo wordt bijvoorbeeld het onderdeel 'Statistieken' niet uitgevraagd bij operationeel personeel, omdat zij daarvoor het antwoord niet kunnen weten.

    Bij de keuze ‘Niet van toepassing’ moet de respondent de reden toelichten in een invulveld.

    Wat verstaan jullie onder de term V&G in de SAQ?

    In SAQ Compact wordt de term V&G gebruikt. In bijvoorbeeld de bouwsector staat deze afkorting voor Veiligheid en Gezondheid op de bouwplaats, in het kader van het Arbobesluit. Bij het invullen van deze vragenlijst moet deze term breder worden opgevat. Het gaat niet alleen om de Veiligheid en Gezondheid van de medewerkers van uitvoerende bedrijven, maar ook om de veiligheid van de (toekomstige) gebruikers en derden.

    Antwoordmogelijkheden bij een vraag (SAQ Compact)

    (let op: de SAQ Compact hoort bij schema SCL 1.0. Voor de SCL 2.0 dient u de SAQ SCL 2.0 te gebruiken)

    Bij de SAQ Compact zijn er zowel vragen waarop meerdere antwoorden mogelijk zijn (vierkant aanvinkvakje) als vragen met maar één antwoord mogelijk (rond selectievakje). Deze staan door elkaar. Bij “meerdere antwoorden mogelijk” wordt de hoogst aangevinkte trede geteld. Dit is gedaan, omdat men zich in meerdere antwoorden kan herkennen en dat van een lagere trede geen afbreuk doet aan het antwoord bij de hogere trede. Zo wordt de respondent niet gedwongen te kiezen en wordt het antwoorden makkelijker.

    Hoe wordt de score berekend voor de SAQ Extended?

    (let op: de SAQ Extended hoort bij schema SCL 1.0. Voor de SCL 2.0 dient u de SAQ SCL 2.0 te gebruiken)

    De SAQ Extended vertaalt de reacties op de vragenlijst naar een ‘score’ op een trede van de Safety Culture Ladder die u voorafgaand aan de vragenlijst heeft opgegeven.

    Per trede moet u minimaal 70, 75 of 80% van de maximale score behalen. De trede wordt dan groen. Uw organisatie voldoet aan de eisen van een bepaalde trede als:

    • is voldaan aan de minimumeisen per bedrijfsaspect van de desbetreffende trede en die van onderliggende treden. Voorbeeld: Als u kiest voor trede 3, dan moet u ook de minimale score voor trede 2 behalen;
    • de som van de gewogen scores over alle bedrijfsaspecten van de trede voldoet aan de minimumeis bij die trede. Het percentage verschilt per trede (70, 75 of 80%)

    U leest meer informatie over tredebeoordelingen in het Handboek van de Safety Culture Ladder.

    De SAQ Extended zal op termijn vervallen en vervangen worden door de SAQ (SCL2.0).

    Uit hoeveel vragen bestaat de SAQ Extended?

    (let op: de SAQ Extended hoort bij schema SCL 1.0. Voor de SCL 2.0 dient u de SAQ SCL 2.0 te gebruiken)

    De SAQ Extended bestaat uit 233 vragen. Deze zijn onderverdeeld in vier treden (trede 2 t/m 5). Bij het aanmaken van een vragenlijst kunt u aangeven voor welke trede u uw organisatie wilt laten certificeren. De respondenten krijgen dan alleen de vragen van die trede (én de lagere treden) om te beantwoorden. Aantal vragen per trede:

    • Trede 2: 38 vragen
    • Trede 3: 105 vragen
    • Trede 4: 185 vragen
    • Trede 5: 233 vragen
    Uit welke vragen bestaat de SAQ Extended?

    (let op: de SAQ Extended hoort bij schema SCL 1.0. Voor de SCL 2.0 dient u de SAQ SCL 2.0 te gebruiken)

    Een overzicht van alle vragen vindt u in het certificatieschema van de Veiligheidsladder. De vragenlijst bestaat uit meerkeuzevragen: ja/nee of volledig/grotendeels/deels/niet.

    Wat is een trede? En waarom moet ik bij de SAQ Extended vragenlijst deze meteen kiezen?

    (let op: de SAQ Extended hoort bij schema SCL 1.0. Voor de SCL 2.0 dient u de SAQ SCL 2.0 te gebruiken)

    Wat is een trede?

    Een trede is een niveau dat je kunt bereiken. Een hogere trede betekent een meer pro-actief en dieper gevoelde veiligheidscultuur. Je krijgt dan ook meer vragen. 

    Waarom zou je niet altijd trede 5 kiezen?

    Bij het maken van een nieuwe vragenlijst kies je een doel trede. Hieruit spreekt je ambitie. Als de doeltrede echter veel hoger is dan werkelijkheid (of niet nodig is) kan dit demotiverend werken en concrete stappen vooruit in de weg staan. Daarnaast krijgen de respondenten steeds meer vragen (min. 38, max. 233). Het is dan ook niet mogelijk na het aanmaken van de vragen lijst de trede nog te veranderen.